تقویت پایبندی به رژیم ورزشی توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق پیام های شخصی متنی از طریق یک  نرم افزار گوشی هوشمند 

5 فوریه 2016- محققان اعلام کردند یک نرم افزار گوشی هوشمند که دارای  یک الگوریتم یادگیری است با ارسال پیام های متنی شخصی می تواند پایبندی به ورزش را در افراد  مبتلا به دیابت نوع 2 تقویت کند.

 گوشی های هوشمند هر روز بیشتر در درمان دیابت بکار گرفته می شوند. گروهی از محققان به ارزیابی پیام های متنی  شخصی و تأثیر آن بر تقویت پایبندی به برنامه های ورزشی پرداختند.

 ورزش یکی از مهمترین روشهای درمانی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است که می تواند منجر به بهبود کنترل قندخون و کاهش وزن شود، اما محققان گزارش کردند که اکثر بیماران مبتلا به دیابت با وجود فواید واضح فعالیت بدنی منظم همچنان بی تحرک هستند.

 در این تحقیق بر روی گوشی هوشمند 27 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که بطور منظم به ورزش نمی پرداختند، یک برنامه ی گام شمار نصب شد. این افراد بصورت تصادفی در گروه درمان  یا کنترل طبقه بندی شدند. همه ی شرکت کنندگان یک تا هفت بار درهفته پیام های متنی تشویق کننده  برای انجام ورزش دریافت می کردند.

 در گروه درمان پیام های شخصی دارای بازخوردهای مثبت و منفی بود. این پیام ها توسط یک آلگوریتم  یادگیری خودکار که اثر پیام های قبلی را مورد ارزیابی  قرار می داد، فرستاده  می شد. این پیام ها برای هر فرد بطور اختصاصی نوشته و ارسال می شد. برای  گروه کنترل پیام هایی که  مشوق انجام  ورزش بودند بصورت  ساده ارسال می گردید.

نتایج این تحقیق نشان داد افراد گروه درمان میزان فعالیت فیزیکی و تعداد قدم های خود را نسبت به گروه کنترل افزایش داده اند. بیشترین کاهش هموگلوبین A1Cدر افراد  گروه درمان و در افرادی مشاهده گردید که در شروع  تحقیق دارای مقدار هموگلوبین بالاتری  بودند و اهداف فعالیت  پایین تری داشتند.

 این تحقیق نشان داد پیام های متنی در افزایش فعالیت بدنی گروه کنترل بی اثر بود، اما پیامهای متنی شخصی برای گروه درمان سبب گردید میزان فعالیت فیزیکی و پایبندی به انجام آن در این گروه افزایش یابد.

محققان درنتیجه گیری خود اعلام کردند: نرم افزارهای گوشیهای هوشمند با الگوریتم  یادگیری می توانند  پایبندی به انجام ورزش را برای بیماران دیابتی بهبود بخشند، از آنجائیکه الگوریتم یادگیری بصورت خودکار عمل می کند، می تواند برای کمک به بهبود سلامت و کنترل گلایسمیک جمعیت بزرگی از افراد دیابتی، بکار گرفته شود. با توجه به کوچک بودن اندازه ی این تحقیق به کارآزمایی های بزرگتری برای تایید این یافته ها نیاز است. نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetes Careمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/personalised-text-messages-could-improve-adherence-to-exercise-for-type-2-diabetes-patients-90133922.html